SEO
18/10/23

SEO analyse: Hvorfor det er viktig og hvordan du gjør det

SEO-rådgiver Håkon W Borchenhagen forklarer resultater fra SEO-analyse til kunde.

Å gjøre en SEO analyse er et av de viktigste tiltakene du kan gjøre for å få frem nettsiden din digitalt. I det store og hele gjelder det å finne ut hva folk søker etter, og velge de beste søkeordene å satse på for din side. Men, hvordan gjør du en søkeordsanalyse?

Å gjøre en søkeordsanalyse handler om å finne alle mulige variasjoner av hva folk søker etter når de ser etter deres tjenester eller produkter, sortere etter tema eller sektor og eventuelt ekskludere søkeord som ikke er relevante.

Hva er søkeord?

Søkeord, eller nøkkelord, er grunnleggende byggesteiner i den digitale verden. De representerer de spesifikke ordene eller frasene som folk bruker når de søker etter informasjon på nettet gjennom søkemotorer som Google, Bing eller Yahoo.

For bedrifter er forståelsen av relevante søkeord avgjørende for å forbedre synligheten i søkeresultatene. Dette er grunnlaget for søkemotoroptimalisering (SEO), en praksis som har som mål å øke trafikken til et nettsted ved å forbedre dets synlighet i organisk (ikke-betalt) søk.

Søkeordene varierer betydelig avhengig av bransje, målgruppe og formålet med søket. I teknologibransjen kan det for eksempel være søkeord som "nyeste teknologitrender" eller "beste smarttelefoner". I helsevesenet kan søkeord som "helseforsikring" eller "symptomer på influensa" være mer relevante.

For å identifisere effektive søkeord, bruker vi ofte verktøy som søkeordsplanleggere for å analysere søkevolum, konkurranse og relevans.

Derfor er analyse av søkeord lønnsomt

Når du gjør en søkeordsanalyse fokuserer du på å få et spesifikt marked inn på dine sider, noe som øker sannsynligheten for at dette er mennesker som faktisk ønsker å gjøre business med deg, og ikke bare hvem som helst.

Søkeord spiller en kritisk rolle for hvordan Google leser og viser frem det mest relevante innholdet til brukere som søker etter forskjellige temaer.

Ved å gjøre en nøye analyse av hvilke fraser og ord dine brukere søker etter, får du muligheten til å optimalisere siden din til å gi verdi for søkeren. Ved å være hjelpsom vil dette kunne ha en selgende effekt i seg selv, men det er også mulig å optimalisere siden for å oppfordre til salg for å nå de som befinner seg i kjøpsmodus.

Bruk av analyseverktøy

Et analyseverktøy gir en god oversikt over konkurransebilde, nåværende situasjon, potensielle søkeord, utviklingen og mye mer.

De fleste verktøyene som finnes der ute, vil alle kunne gi en full oversikt over hvilke søkeord bedriften rangerer på i dag. Dette er nyttig for å finne:

  • Søkeord
  • Utføre konkurrentanalyse
  • Se hvilke sider som rangerer
  • Sjekke domenautoritet
  • Se antall backlinks
  • Se lokale søk
  • Nettside audit
  • Ideer til innholdsproduksjon

En oversikt over potensielle søkeord vil gi deg et bedre utgangspunkt for å forstå hva brukerne dine er på jakt etter samtidig som det også gir klare føringer for hvordan du burde strukturere siden. Dette åpner opp for å legge en effektiv strategi for hvordan du skal jobbe med SEO samt annen markedsføring; eksempelvis annonsering.

Feil mange gjør i forbindelse med SEO og markedsføring

For at søkeord skal gjøre jobben sin må du fylle siden din med relevante søkeord, organisere dette på en logisk måte og sørge for at innholdet du fyller siden med er av verdi.

Mange bedrifter mister i dag kunder til konkurrenter da de ikke har jobbet med spesifikke søkeord som er viktig for bransjen og kundene. Når det ikke jobbes med spesifikke søkeord, risikerer du også at andre irrelevante sider dukker opp under søk og ikke gir verdi for brukeren. Mange har også sider som konkurrerer med hverandre da flere tar opp samme tema. Dette kan være at du har flere sider som er like, men på ulike språk – her risikerer du også å bli tatt for plagiat. Andre ganger kan det være at du rett og slett har innhold som ligner hverandre på flere sider.

Keyword stuffing

Andre som har forstått at SEO baserer seg på bruken av spesifikke søkeord, blir kanskje litt overivrige. Overdreven bruk av nøkkelord, også kjent som "keyword stuffing", er en problematisk SEO-praksis som skader lesbarheten og brukeropplevelsen av nettinnholdet. Når et dokument er overfylt med nøkkelord i et forsøk på å manipulere en sides rangering i søkeresultatene, kan teksten virke uorganisk og tvunget, noe som avskrekker besøkende. Søkemotorer har også blitt sofistikerte nok til å identifisere og straffe denne praksisen, noe som resulterer i lavere rangeringer. Dermed skader keyword stuffing både nettstedets omdømme blant brukere og dets synlighet i søkemotorresultater, undergarver målene med effektiv SEO.

Hvor mange søketermer trenger du?

Det finnes egentlig ingen fasit på hvor mange søkeord du kan jobbe med. Dette kommer helt an på hvor bredt markedet ditt er, det geografiske området, populariteten til yrket ditt, deres egen kapasitet til å arbeide med ulike søketermer. For eksempel kan en stor nettbutikk ha et vidt spekter med søkeord å jobbe med. En annen forretning som driver mer i nisjemarkedet har kanskje ikke samme volum for potensielle søkeord.

Selv om arbeidet med å finne søkeord kan resultere i mange ulike fraser og ord, betyr ikke det at alle vil være mulig å jobbe med. Avhengig av din egen bedrifts posisjon, kan det være søkeord som rett og slett har for stor konkurranse. I tillegg kan det hende du selv har søkeord du tenker er relevant, men som det ikke finnes søk for.

Google leser mer enn bare søkeordet

Søkemotorenes jobb er å gi søkere den mest relevante informasjonen de kan få. Du vil derfor kunne komme langt ved å bruke de riktige søkeordene. Med det sagt tar også Google og andre søkemotorer hensyn til tematikken og er i stand til å lese synonymer og fraser som ligner søkeordet. Dette blir gjerne referert til som semantisk SEO som vil si at du bygger på søkeordene du har valgt ut med ord og tematikk som bidrar til å gjøre teksten relevant for den som leser.

I dag belager søkemotorer seg langt mer på ulike variasjoner av søketermer. Spesielt i forbindelse med en økende trend av stemme-søk og mer bruk av muntlig spårk, bruker mange søkemotoralgoritmer assosiasjoner og synonymer som er innebygd i maskinlæringssystemet for bedre å bestemme søkehensikten og til slutt gi mer relevante resultater. Utviklingen fortsetter, og algoritmene blir stadig bedre på å lese hele setninger og avsnitt. Du har kanskje allerede lagt merke til at det noen ganger dukker opp fullstendige avsnitt eller seksjoner fra en tekst når du gjør et søk? Dette ble introdusert tilbake i 2020, og baserer seg på å klippe ut fragmenter søkemotorene mener besvarer et leserspørsmål å vise det frem i søkemotoren. Også kjent som snippets, er dette noe som dukker opp mer og mer. Dette betyr også at søkemotorene begynner å bli langt mer spesifikke. Ved å fokusere på mange forskjellige søkeord og fraser, har du derfor store sjanser for å være relevant i flere søk.

Hvordan velger du riktig søkeord?

Det å faktisk finne søkeordene som er relevante for din nettside er en prosess, og det inkluderer strukturering, bruk av analyseverktøy og manuell håndtering av utvalgte søkeord.

I første omgang må du bestemme deg for hvordan du ønsker å jobbe med søkeord. Det finnes mange strategier når du skal jobbe med søkeordene dine, deriblant kommer det an på hvordan siden din er strukturert i dag og om dette er noe du trenger å bygge opp fra bunnen, eller om du kan bygge videre på sidens eksisterende struktur.

Hvordan samle sammen en liste med søkeord til en ny side:

  • Undersøk markedet/produkter/briefer
  • Finn Seed søkeord (ett eller to ord)
  • Finn ut hvor mange variasjoner som finnes av disse
  • Lag en liste over topp 10-20 søkeord som konkurrenter rangerer på
  • Bryt opp nettstedstrukturen i seksjoner, kategorier, sider basert på søkeordgrupper.

Hvordan samle inn søkeord til en eksisterende side med ferdig struktur: 

  • Analyser de ulike sidene til nettsiden
  • Definer seed søkeord (hovedtermer)
  • Se hva konkurrentene rangerer på
  • Distribuer søkeord over eksisterende sider

Analyser søkeordene siden allerede rangerer på

  • Se etter rom for utbedring, forslag som dukker opp når du søker i søkemotorer, hvordan konkurrenten jobber med søkeordene m.m.
  • Lag en liste over søkeord du ikke jobber med i dag, og se på hvor du kan jobbe med disse

Eksempler på seo søkeord

For å vise hvordan dette gjøres i praksis, har vi plukket ut noen eksempler fra vårt analyseverktøy SE Ranking nedenfor.

Bilde viser et utklipp fra en oversikt over søkeord Horn Media allerede rangerer på og hvilken posisjon dette har i SERP resultatene (søkemotorene).
På bildet kan du se forslagene fra verktøyet når vi taster inn “seo byrå”.
Konkurrentanalyse
Bilde viser en sammenligningsanalyse av Horn Media og to andre byråer. Under missing, kan du se et lite utvalg av hvilke søkeord nettsiden ikke rangerer for som konkurrentene jobber med.

Fra analyseverktøyet får du en oversikt over progresjonen til arbeidet med SEO.

Til tross for at analyseverktøyene gir deg mange gode forslag til lignende søkeord og relevante fraser, er det alltid lurt å sette seg ned å gruble litt på det på egen hånd også. Om du jobber i et nisjemarked, har du høyst sannsynlig mer kunnskap rundt slangord eller andre uttrykk og fraser som er vanlig blant kundene dine. Det er ikke alltid analyseverktøyene vil inkludere disse – selv om det finnes søk.

Hvordan utvide søkeordene?

Når du først har funnet et par nøkkelord og fraser du ønsker å jobbe med, er det flere måter du kan utvide listen din. Vanlige metoder inkluderer å se på søkeordet sammen med andre ord som “kjøp, pris, bestill”. Eller du kan legge til lokale faktorer som stedsnavn. Kanskje finnes tjenesten for private og bedrifter? Kanskje er det ulike materialer tilgjengelig, høysesonger for salg eller lignende. Dette er også gjerne forslag som vil dukke opp hvis du benytter et analyseverktøy. 

En annen – litt på kanten – strategi er å prøve å rangere på skrivefeil. Mange er raske på tastaturet, og har gjerne en feil eller to i søkefrasen sin. Dette skjer faktisk såpass ofte at det oppstår søkevolum på ord og fraser som er skrevet feil. Dette kan du også sjekke ved å gå inn i et analyseverktøy.

Long-tail søketermer

I tillegg til vanlige søketermer og variasjoner av dette, finner du også det som kalles for long tail keywords på engelsk. Dette er lengre søkefraser som er langt mer spesifikke. Istedenfor en søketerm som “innredning stue” kan det f. eks være “innrede liten stue med åpen kjøkkenløsning". En slik frase er mye mer spesifikk, og indikerer at brukeren direkte lurer på dette. Når det kommer til long-tail søkeord er det lurt å bruke et analyseverktøy som kan fortelle deg sannsynligheten for at noen ville søkt etter dette.

Hva er intensjonen bak søkeordet?

Når du ser på ulike søkeord som kan være aktuelle for bedriften, er det viktig å identifisere hva som er meningen bak søkeordet. La oss si at du driver et advokatfirma. Her finnes det drøssevis av søk, men hva betyr de egentlig? Hvis en bruker søker “Skilsmisse rettigheter", indikerer dette at brukeren er på utkikk etter informasjon. Skulle en bruker derimot søke ”Advokat skilsmisse”, er hensikten ganske klar – finne en advokat som jobber med skilsmisse-klienter.

Er du klar over hensikten med søket hjelper deg med å forstå potensielle kunder bedre og optimalisere nettstedet ditt for dem. I sin tur vil dette hjelpe søkemotorer til å rangere nettstedets nettsider bedre. La oss nå se hvordan du kan gruppere søkeord etter hensikt. 

Ulike søkerintensjoner

Hva folk søker etter kan være så mangt, men som regel vil det være mulig å putte det inn i en kategori. Nedenfor ser du noen typiske kategorier for søkeren sin intensjon.

  • Kjøp
  • Informativt
  • Sammenligninger
  • Merkenavn
  • Navigasjon
  • Media forespørsler
  • Lokale søk

Hva gjør du når du har samlet sammen en liste?

Når du har fått samlet sammen en liste med potensielle søkeord er neste steg å organisere den. Den beste måten å gjøre dette på er å fjerne irrelevante søkeord og sortere de andre søkeordene i grupper. Dette krever at du klarer å identifisere intensjonen bak søkeordene.

For å gjøre det mer oversiktlig, har vi i Horn Media delt inn potensielle søkeord i ulike grupper. I SE Ranking analyseverktøyet har du også mulighet til å tagge ulike søkeord i gruppene dine, eksempelvis: informativt, kjøp etc.

Hvor ofte skal du gjøre en søkeordsanalyse?

Som du sikkert forstår er ikke en søkeordsanalyse verdens enkleste jobb. Frekvensen varierer derimot ut ifra ditt marked og konkurransen. Mens noen sider kan komme unna med å oppdatere innholdet sitt en gang i året, er andre avhengig av kontinuerlig oppdatering hver måned.

​​Ideelt sett bør du planlegge søkeordsanalyser kvartalsvis eller halvårlig som en del av din overordnede markedsstrategi. Dette gir deg en balanse mellom regelmessig overvåking og tilpasning til endringer i bransjen uten å overbelaste ressursene dine. Husk at nøkkelen til en vellykket søkeordsanalyse er kontinuerlig oppdatering og tilpasning basert på endringer i bransjen og forbrukeradferd. Samtidig er også Google i stadige endringer, så det er viktig at man følger beste praksiser når disse blir oppdatert. 

Hva er høyt søkevolum?

Igjen, er dette et spørsmål der svaret varierer ut ifra bransje og marked. For noen er 100 i søkevolum høyt, mens det for andre blir ansett som lavt søkevolum. Husk at der det er høyt søkevolum vil det som regel være stor konkurranse. Du må derfor avgjøre hvorvidt du har muligheten til å gå for søkeordene med høyt volum, eller om du skal satse på søkeord med mindre søkevolum, men lavere konkurranse.

Teknisk SEO

Dette er et helt eget felt innen SEO som må være på plass for at siden skal kunne bli lest av søkemotorene. Vi kommer ikke til å dekke teknisk SEO i denne artikkelen, men har tidligere skrevet om det i: Hva er SEO

Trenger du hjelp med SEO?

SEO er et stort fagfelt, og det krever både tid og dedikasjon for å finne riktig strategi for bedriften. Hvis dette er noe du ikke ser for deg at du har kapasitet til, kan du velge å la et byrå gjøre jobben for deg. I byråer jobber det spesialister på SEO som gjerne hjelper deg å gjøre en søkeordsanalyse for bedriften å velge ut søkeord som skal jobbes med. Avhengig av bransje, vil et byrå også kunne hjelpe deg med selve innholdsproduksjonen til SEO-arbeidet, for ikke å snakke om det tekniske aspektet ved SEO.

Ønsker du å se på dine muligheter for markedsføring med SEO? I Horn Media utfører vi søkeordsanalysen for deg og finner frem til best egnet strategi for din nettside/nettbutikk.

Les videre