Synlighet
11/8/23

Få hjemmesiden frem på Google

Google-spesialist Joakim Karlsrud gir webdesigner Håkon W Borchenhagen innføring i resultater på Google for kunde.

Eier du en bedrift og ønsker å få frem hjemmesiden på Google? Å være synlig digitalt er avgjørende for å lykkes som bedrift i dag. I denne artikkelen går vi over grunnleggende funksjoner som må være på plass for at hjemmesiden skal kunne dukke høyt opp i søket, aktive markedsføringstiltak du kan sette i gang, samt smarte tips som vil bidra til å beholde eller forbedre rangeringen.

Funksjoner som må være på plass for å få frem siden på Google

For at en nettside skal dukke opp på Google, er det noen grunnleggende elementer som må være på plass. Disse inkluderer:

Mobilvennlighet: Siden bør være responsiv og lett å bruke på alle enheter, spesielt mobiltelefoner.

Hastighet: Lastetiden for nettsiden bør være minimal. Google prioriterer nettsider som laster raskt.

Søkemotorvennlig innhold: Innholdet bør være relevant, av høy kvalitet og inneholde nøkkelord som folk søker etter.

Meta-tagger: Riktig bruk av meta-titler, metabeskrivelser og header-tagger er viktig for søkemotoroptimalisering.

SSL-sertifikat: En sikker tilkobling (https://) er viktig for både brukerens sikkerhet og som en rankingfaktor for Google.

XML-sitemap: Dette hjelper søkemotorer med å forstå strukturen på nettsiden din og indeksere den riktig.

Robots.txt: Denne filen gir instrukser til søkemotorer om hvilke sider de skal eller ikke skal indeksere.

Strukturerte Data: Dette hjelper Google å forstå innholdet på siden din og kan gi forbedrede søkeresultater.

Feilfri Kode: Nettsiden bør være fri for kodefeil, ha en ren struktur og følge beste praksis for webutvikling.

Bilder og Multimedia: Bilder bør ha relevante filnavn, alt-tekster og være optimalisert for web for å laste raskt.

Markedsføringstiltak for å få frem hjemmesiden på Google

I tillegg til nødvendige funksjoner, kan du fremskynde prosessen å gjøre hjemmesiden synlig på Google ved å sette i gang med markedsføring. Både Google Ads og SEO har til hensikt å få hjemmesiden frem. Google Ads er en betalt løsning og kan få hjemmesiden din øverst i søkemotorene i løpet av kort tid. SEO er en mer langsiktig løsning, men vil kunne gi gode resultater i lang tid fremover når du først har klart å oppnå en god rangering.

SEO 

SEO er organisk plassering i søkemotorene, som vil si at trafikken du får er gratis. For at dette skal være mulig må du ha sider som er optimalisert for søkeordet du ønsker å rangere på. Hvilken side som skal rangere burde velges ut fra søkerens hensikt. F. eks, hvis en bruker gjør et søk etter “rynkebehandling”, er det mest naturlige å optimalisere for at behandlingssiden er den som rangerer. Om brukeren taster “Hva er rynkebehandling?", vil det kanskje heller lønne seg å opprette en egen artikkel-side som tar for seg hva dette er. Forsikre deg om at siden din inneholder søkeordene du ønsker å rangere på, samt fraser eller variasjoner av søkeordet som potensielle kunder kan bruke når de søker etter produkter eller tjenester som bedriften tilbyr. Arbeid med SEO inkluderer også å optimalisere tittel- og metabeskrivelser, overskrifter, URL-strukturer, alt-tagger og mer.

SEO er et stort fagfelt, og det kan lønne seg å få profesjonell hjelp.

Lokal SEO 

Hvis bedriften din opererer i et geografisk begrenset område, er det viktig å optimalisere nettsiden din for lokal SEO. Dette inkluderer å inkludere adresse, telefonnummer og å registrere bedriften din på Google Business Profile. Sørg for at bedriftsinformasjonen din er konsistent på tvers av alle nettstedskataloger og lokale oppføringer.

Google Ads

Gjennom Google Ads fremmer du hjemmesiden på Google med betalt annonsering. I forbindelse med annonsering på Google setter du på forhånd opp et budsjett, og betaler kun når brukere klikker inn på annonsen din. Dette er det som kalles for CPC (Cost per click). CPC avgjøres ut fra flere faktorer, blant annet hvor relevant innholdet ditt er til annonsen, samt populariteten til søkeordet du ønsker å annonsere på. En god kvalitetsscore på innholdet kan være med på å senke prisen. På samme måte vil en dårlig kvalitetsscore kunne drive prisene opp. Det er også viktig å være klar over at CPC vil variere, og samtidig som du er avhengig av en god kvalitetsscore, vil også konkurrentene dine kunne påvirke budstrategien din i stor grad. For enkelte bransjer vil det gjerne være en merkbar forskjell i CPC under høytider eller andre spesielle anledninger.

Dette er feilene mange gjør

Dessverre har altfor mange dårlige erfaringer med Google ADS. Det vi ser går igjen både på de som gjør Google selv eller av gjennom mindre seriøse byråer er ofte disse feilene:

  • Feil bruk av søketermer, søketermer som ikke er relevante eller søketermer som ikke er kontakt eller salgsutløsende.
    Feil bruk av budsjettet, noen søketermer kan både være 10 ganger dyrere enn et annet og med et begrenset budsjett er det viktig at du velger de riktige.
  • Ikke tenkt gjennom hva en henvendelse er verdt, mange bedrifter tenker ikke over hva en henvendelse faktisk er verdt for de på lang eller kort sikt noe som gjør at de ikke er villig til å bruke nok penger på ads til at de kommer til et ønsket nivå 
  • Sende trafikk rett til forsiden, mange sender trafikken rett til forsiden og ikke til dedikerte gode landingssider som fører til at trafikken går rett ut igjen siden de ikke finner hva de ser etter.
  • Ikke målinger på konverteringer, den kanskje største feilen vi ser er at bedriftene ikke måler henvendelser og hva annonseringen gir dem.

Dette er noen av de største feilene vi ser går igjen, der kanskje den siste er den mest overraskende selv på selskaper som bruker byråer. Uten sporing vet du ikke hva som fungerer, hva som ikke fungerer, hvordan du skal skalere budsjettet eller optimalisere. Hvis du ikke kan svare på hvor mye en henvendelse koster i dag bør du vurdere og bytte eller outsource arbeidet med Google ADS til noen andre slik som oss. Vi har lang erfaring med SMB markedet og har ikke hatt en kunde som har negativ ROI på deres annonsering, så hvis du vil ha en partner som forklarer ting enkelt og fokuserer på henvendelser er vi kanskje også riktig partner for deg. 

Smarte SEO-tips for å dukke høyere opp i Google

For å få nettsiden synlig på Google, er det flere tiltak små til mellomstore bedrifter kan implementere. Her er noen strategier og beste praksis for søkemotoroptimalisering (SEO) som kan hjelpe deg med å øke synligheten på Google:

Lenkebygging

Bygg relevante og kvalitetsrike lenker til nettsiden din fra pålitelige kilder. Dette kan inkludere gjesteblogging, samarbeid med andre bedrifter eller organisasjoner, og deltakelse i bransjefora og nettverk.

Sosiale medier

Utvikle en tilstedeværelse på relevante sosiale medieplattformer for å promotere innholdet ditt og engasjere deg med målgruppen din. Del lenker til nettsiden din på sosiale medier for å øke trafikken og synligheten.

Brukeropplevelse

Sørg for at nettsiden din er brukervennlig og gir en god opplevelse for besøkende. Rask lastetid, enkel navigasjon, responsiv design og sikkerhet er alle viktige faktorer som kan påvirke rangeringen din på Google.

Kvalitetsinnhold

Lag engasjerende og verdifullt innhold som tiltrekker seg besøkende og oppmuntrer dem til å bli på nettsiden din. Ved å linke til flere artikler i en artikkel, kan du holde på brukeren i lengre tid, som vil øke sidens relevans-score, som igjen kan påvirke plasseringen.

Slik optimaliserer du for å beholde en god plassering

Etter du har startet å fremme hjemmesiden på Google med SEO, Google Ads eller begge deler, gjelder det å følge med så du kan maksimere resultatene dine.

Overvåk nettsiden din ved hjelp av verktøy som Google Analytics for å analysere trafikk, brukeratferd og konverteringer. Identifiser styrker og svakheter, og juster strategien din deretter for å forbedre synligheten på Google.

Både Google Ads og SEO er arbeid som krever videreutvikling. Spesielt når det kommer til SEO, er en av faktorene som avgjør plasseringen hvor oppdatert innholdet er. Google følger med på siden sin aktivitet, og favoriserer gjerne de som stadig blir oppdatert. I arbeid med Google Ads dreier det seg i større grad om å tilpasse seg situasjonen. Som nevnt vil CPC variere fra tid til annen som følge av skiftninger i markedet eller internt på siden. Det er derfor ingen god ide å ligge på latsiden og tenke at arbeidet gjør seg selv.

Ønsker du å fremme bedriftens side på Google? Ansvarlig for Google Ads hos oss håndterer i dag flere millioner i Ads spend for ulike bransjer over hele Norge. Vi har også dyktige fagspesialister innen SEO som kan hjelpe deg å få en bedre plassering i søkemotorene.

Book et møte med oss i dag for å gjøre hjemmesiden mer synlig!

Les videre