Nettside
13/4/23

Ny nettside? Les dette før du starter

Webdesigner Håkon W Borchenhagen gir kunde innføring i hva de må tenke på ved ny nettside.

Er du inne på tanken om en ny nettside? Eller har du allerede bestemt deg for at dette er noe som må på plass. Vi liker det vi hører. Men, før du setter i gang med planlegging i alle retninger kan det være lurt å se litt på hva det faktisk innebærer å sette opp en ny nettside.

I oppstartsmøter med nye nettsidekunder hos oss har vi mange punkter vi går gjennom, både i sammenheng med behovet for en ny nettside samt videre markedsføring. Informasjonen du finner i denne artikkelen omhandler mye av det samme som blir tatt opp under våre strategiske møter. Leser du videre vil du derfor få en god innføring i hva du burde tenke på i forkant av prosessen, hva du kan forvente underveis og ikke minst hva du må tenke på etter lansering.

Første steg når du skal sette opp en ny nettside

Du tenker kanskje at du trenger en ny nettside for å holde tritt med den digitale utviklingen. Det er ikke feil, men det burde heller ikke være den eneste grunnen. En ny nettside kan nemlig ha langt mer å si enn kun å være “digitalt tilstede”.

Sett et mål for den nye nettsiden

Som bedrift må du tenke over hva du ønsker å oppnå med den nye nettsiden. Skal du selge produkter, informere, bruke den som en portefølje eller er det andre mål du ønsker å oppnå? Finn ut hvorfor akkurat du ønsker en ny nettside, så skal du se at resten av prosessen også vil bli mye lettere.

Hvor mye koster en helt ny nettside?

Hva en nettside koster kommer an på en rekke faktorer. Kanskje er heller spørsmålet, hvor mye er du villig til å investere i en ny nettside? Vår oppgave er alltid å finne den beste løsningen basert på dine mål og hva du ønsker samt ditt budsjett.

Som nettsideleverandør har vi erfart at mange kvier seg for å bruke større summer på nettsiden, gjerne fordi de ikke tenker på den som noe mer enn akkurat det – en nettside. Men selv om du kanskje bruker noen sure summer på en nettside, er sannsynligheten stor (egentlig garantert) for at du får tilbake samme sum og en hel del mer, dersom du setter opp en riktig nettside for dine mål.

Samtidig er det en del faktorer som avgjør prisen på din nye nettside:

1. Antall sider nettsiden består av

De aller fleste gode nettsider består av flere undersider til for eksempel tjenestene/produktene du leverer eller en egen underside til om oss slik at det er lett for brukerne av nettsiden og finne fram til den riktige informasjonen de besøker siden for og finne. Så jo flere tjenester/produkter eller andre sider din nye nettside skal bestå av jo høyere kostnad må du regne med. Samtidig er det ofte mange sider som nødvendig skal ha samme design & struktur som går fort og duplisere og ikke trenger å koste masse ekstra.

2. Mal, målsøm eller skreddersøm

For mange som skal velge en ny leverandør så er dette noe av det viktigste de finner ut av når de sammenligner pristilbud. Mange aktører på markedet leverer ferdige maler der de bare fjerner ting du ikke trenger og legger inn dine bilder, farger og informasjon. Problemet med dette er at siden ikke blir 100 prosent tilpasset det du ønsker nødvendigvis å oppnå. Samtidig har vi sett at dette ikke er noe som blir opplyst om. Steget videre fra mal er målsøm der man begynner med et rammeverk og tilpasser alle elementene til hva du ønsker og oppnå, hvem du er som bedrift og det du ønsker. Da får du en helt tilpasset nettside uten at du trenger og betale for og finne opp kruttet på nytt. Den siste muligheten man har er det som er skreddersøm der hvert eneste element av nettsiden blir laget fra bunn av. Det er sjeldent at det er riktig for små og mellomstore bedrifter og bruke så store summer på og få alt lagd fra bunn av, men kan være riktig for større bedrifter og ofte når det er snakk om og implementere andre systemer i nettsiden og få alt til å fungere sømløst sammen.

3. Kompleksiteten på designet

Hvis designet har masse animasjoner og andre grafiske elementer vil det nødvendigvis være mer tidkrevende og få alt til å fungere på alle flater og gjøre tilpasninger når det er nødvendig. Jo mer tid vi som utviklere kan regne med og bruke for å gjøre tilpasninger eller lage noe, jo dyrere blir det.

4. Integrasjoner

De aller fleste integrasjoner av bookingsystemer, billettsystemer eller andre software løsninger kan enkelt integreres med en kode og vi som leverandør tar ingenting ekstra for og implementere dette. Samtidig finnes det enkelte systemer som er såpass utdaterte at det er en større manuell prosess og få det implementert på siden. Da kan det medføre ekstra kostnader.

Det er også viktig å huske på at den leverandøren du velger ikke nødvendigvis kan gjøre tilpasninger på koden til systemet du ønsker og implementere, enten i bakgrunn av kompetanse eller at mulighetene ikke finnes i softwaren du bruker.

5. Overføring av eksisterende innhold (Hvis du har en nettside fra før)

Mange bedrifter som skal ha en ny nettside har nødvendigvis en eldre nettside fra før, mange av disse kan ha masse informasjon slik som gamle artikler, nyheter, årsrapporter eller annet som de ønsker og få med over til den nye nettsiden. Da må man nødvendigvis ta høyde for at flere sider skal bli laget og at informasjonen skal bli lagt inn som igjen betyr en dyrere pris.

6. Tekstproduksjon & annet content

Det er også viktig og ta med i beregningen om man har riktige tekster som skal inn på nettsiden, at man har bilder man ønsker og bruke eller om man skal få en tekstforfatter til og skrive nye tekster, en fotograf til og ta nye bilder eller om man skal bruke stock bilder som mange bedrifter gjør. Dette er selvfølgelig også noe som kan oppdateres i etterkant av lansering av din nye nettside, men spesielt et minimumsnivå av tekst må man enten regne med og produsere selv eller få hjelp av noen profesjonelle til.

Samtidig hvis målet er nye kunder eller flere henvendelser kan det være lurt og tenke gjennom et budsjett til markedsføring. Slik at du er sikker på at du får flere riktige besøkende inn til din nettside og ikke ender opp med en fantastisk flott nettside som ingen finner.

Hvem står ansvarlig for å få på plass en ny nettside?

Videre, dersom det finnes mange i bedriften må det utpekes en ansvarlig for nettsiden. Det sier seg selv at det blir kaos om 6 stk skal sende mail frem og tilbake med webdesignere, innholdsprodusenter og potensielt andre markedsførere i forbindelse med leveranse av ny nettside til bedriften.

At det er en som står ansvarlig betyr derimot ikke at det bare er en som skal ta avgjørelser. Hvordan dere gjør det internt er fullt opp til bedriften selv, men for kommunikasjonens del vil det alltid være smart med en som tar seg av kommunikasjonen på vegne av alle. Ikke glem det, for dette gjør prosessen tusen ganger lettere og mer oversiktlig for alle. Det blir færre misforståelser, redusert tidsbruk og ikke minst sikrer du at ingen viktig informasjon går tapt i en av 30 mailer.

Hvem ønsker du å nå med den nye nettsiden?

Som bedrift kan det hende du har ulike målgrupper du ønsker å nå med nettsiden. Da er det også viktig at alle du kan tenke deg som ønsker å ha noe med dere som bedrift å gjøre, finner det de er ute etter på siden. Kanskje har du kunder som søker informasjon rundt det dere tilbyr. Da må innholdet gjenspeile dette. Muligens har du en kundebase som egentlig bare vil vite hvilke fordeler det gir dem å benytte seg av deres tjenester. Da gjelder det å ha argumentene klare og synlige.

Fargevalg på den nye nettsiden

Nettsiden din blir som en videreføring av bedriften. Har du en blå og gul logo fra før av, vil det derfor være smart å fortsette å bruke de samme fargene dersom du ønsker å gjøre deg synlig blant eksisterende kunder, eller de som har vært borti bedriften tidligere. Eller har du et ønske om å gjøre en rebranding? Da kan kanskje nettsiden være et startpunkt for dette.

Under et førstegangsmøte med webdesignere hos oss er farger og "designprofil” noe du vil bli spurt om. Om du ikke har noen preferanser, kommer vi både med forslag og tar i bruk digitale verktøy for å finne gode fargekombinasjoner til hele nettsiden. Etter hvert som du får se utkast til den nye nettsiden blir det også kanskje lettere å se om du ønsker noe annet eller ikke.

Til hvilken tid skal den nye nettsiden være klar?

Det vil alltid være lurt å tenke over hva som er et realistisk tidsperspektiv for lansering av den nye nettsiden. Skal dere ha en avansert side med mange undersider vil dette ta lengre tid enn en enkel side som hovedsakelig har tre tjenester og et kontaktskjema. Er det tidskritisk forutsetter det også at du har materiell klart. Så er spørsmålet - skal du lage innhold selv eller bruke profesjonelle tekstforfattere til dette? I så fall må du kunne sette av tid til intervju, gjennomlesing, korrektur m.m.

Sett av tid i starten til arbeid med den nye nettsiden

For å gjøre det lettere for deg selv er det alltid lurt å ha satt av litt ekstra tid til arbeid med nettsiden. Vi forstår at tidsklemma er reell fra før av, men når du vet at du er i ferd med å lansere en nettside, vil du faktisk kunne spare tid på å sette av tid. Har du satt av faste tider til å jobbe med kan du raskt bli ferdig med det du trenger, istedenfor å jobbe litt den måneden og litt den måneden. Plutselig ender du opp med å bruke 6 mnd på noe som kunne tatt 2 uker.

Teknisk standard ved den nye nettsiden

I tillegg til design, utseende og brukervennlighet finnes det flere faktorer som må være på plass for at nettsiden i det hele tatt skal kunne fungere. Dette er også kjent som teknisk optimalisering, som går ut på at siden har en høy teknisk standard. Innenfor dette må det blant annet tas hensyn til innlasting, favicon, tags, metabeskrivelser, H1-H6 og at siden er indeksert. Sistnevnte er svært viktig for at Google og andre søkemotorer skal kunne vise frem nettsiden din under relevante søk.

Hvordan skal dere drive trafikk til den nye nettsiden?

Mange som har fått på plass en ny nettside blir ofte overrasket over at de ikke opplever noe særlig økning i trafikk og henvendelser. Men dette kommer ikke av seg selv. Nå som den nye nettsiden er oppe og går er neste steg å føre trafikk til siden. Dette kan skje på mange ulike måter, og nettopp her gjelder det å finne ut hva som vil være mest lønnsomt for din bedrift og målene dere har satt dere.

Kan vi sette opp den nye nettsiden deres?

Hvorvidt vi kan stille som nettsideleverandør for dere eller ikke kan vi ikke svare på her og nå. Som du leste om lenger oppe i denne artikkelen er ikke en nettside likt for alle. Vi må se på mål, ønsker, forventninger, budsjett, omfang og en hel del mer før vi kan inngå en avtale. Nettopp derfor vil det beste være å booke et møte. I møte med oss går vi gjennom alt som er nevnt ovenfor og mer.

Les mer om hvordan vi jobber med oppsett av nettside

Les videre