Hvordan administrere brukere i WordPress
WordPress gjør det enkelt å administrere brukere med ulike roller og tilgangsnivåer. Dette er spesielt nyttig hvis du har flere personer som jobber på nettsiden, enten som redaktører, bidragsytere eller administratorer. I denne artikkelen viser vi deg hvordan du legger til, redigerer og administrerer brukere i WordPress.
Oppdatert:
30.10.24
Legge til en ny bruker i WordPress
- Logg inn på WordPress-dashbordet
- Gå til
www.dittdomene.no/wp-admin
og logg inn med administratorbrukeren din.
- Gå til
- Naviger til Brukere-seksjonen
- Fra menyen til venstre, klikk på Brukere (Users), og deretter på Legg til ny (Add New).
- Fyll inn brukerens detaljer
- Du må fylle inn informasjon om den nye brukeren:
- Brukernavn: Dette er navnet brukeren vil bruke for å logge inn.
- E-postadresse: Brukerens e-postadresse. Dette må være unikt for hver bruker.
- Fornavn og etternavn: Valgfritt, men nyttig for å holde oversikt over flere brukere.
- Nettsted: Valgfritt, hvis brukeren har et tilknyttet nettsted.
- Passord: Du kan bruke det genererte passordet eller lage et eget. Sørg for at passordet er sterkt.
- Send varsel til ny bruker: Merk av denne boksen hvis du vil sende en e-post til den nye brukeren med innloggingsdetaljer.
- Brukerrolle: Velg riktig rolle for brukeren (se forklaring nedenfor).
- Du må fylle inn informasjon om den nye brukeren:
- Velg riktig brukerrolle
- Når du legger til en ny bruker, må du tildele en rolle som bestemmer hva brukeren kan gjøre på nettsiden. WordPress har flere innebygde brukerroller:
- Administrator: Har full kontroll over hele nettsiden, inkludert innstillinger, temaer, plugins og innhold. Denne rollen bør kun gis til de som skal ha full tilgang.
- Redaktør: Kan publisere og administrere alle innlegg og sider, inkludert innlegg skrevet av andre brukere.
- Forfatter: Kan skrive, publisere og administrere sine egne innlegg, men ikke innlegg fra andre.
- Bidragsyter: Kan skrive og redigere sine egne innlegg, men kan ikke publisere dem. Publisering må godkjennes av en redaktør eller administrator.
- Abonnent: Har kun lesetilgang, og kan administrere sin egen profil. Vanligvis brukt for brukere som kun skal få tilgang til begrenset innhold.
- Når du legger til en ny bruker, må du tildele en rolle som bestemmer hva brukeren kan gjøre på nettsiden. WordPress har flere innebygde brukerroller:
- Legg til bruker
- Når du har fylt inn alle feltene, klikker du på Legg til ny bruker (Add New User).
Redigere brukere i WordPress
- Gå til Brukere-seksjonen
- Fra WordPress-dashbordet, klikk på Brukere (Users). Her ser du en liste over alle brukerne på nettsiden din.
- Redigere brukerinnstillinger
- Finn brukeren du vil redigere, og klikk på Rediger (Edit) under brukernavnet.
- Her kan du redigere informasjon som navn, e-post, og passord. Du kan også endre brukerens rolle om nødvendig.
- Når du har gjort endringene, klikk på Oppdater bruker (Update User) for å lagre endringene.
Slette eller deaktivere brukere
Hvis du vil fjerne en bruker fra WordPress-nettsiden, kan du slette brukeren eller endre statusen deres.
- Slette en bruker
- Gå til Brukere (Users) i WordPress-dashbordet.
- Finn brukeren du vil slette, og klikk på Slett (Delete).
- Når du sletter en bruker, vil du få muligheten til å tilordne brukerens innlegg til en annen bruker. Velg dette hvis du vil beholde brukerens innhold.
- Deaktivere en bruker
- WordPress har ikke en innebygd funksjon for å deaktivere brukere uten å slette dem. Men du kan endre brukerens rolle til Abonnent for å begrense tilgangen deres. Dette kan være nyttig hvis du vil fjerne administrative rettigheter midlertidig.
Administrere brukerroller med plugins
Hvis du trenger mer tilpassede brukerroller, kan du installere en plugin som User Role Editor. Dette lar deg lage spesifikke roller med tilpassede rettigheter som passer for din nettsides behov.
Sikkerhetstips for brukere
- Bruk sterke passord: Sørg for at alle brukere, spesielt de med høye rettigheter som Administrator og Redaktør, har sterke passord.
- Deaktiver inaktive brukere: Hvis noen ikke lenger skal ha tilgang til nettsiden, sørg for å slette eller deaktivere kontoen deres.
- Begrens antall administratorer: Det er lurt å begrense antall brukere med Administrator-rettigheter til et minimum for å sikre at ingen utilsiktede endringer blir gjort på nettsiden.
Trenger du mer hjelp?
Ta kontakt med oss, eller les flere artikler i vårt hjelpesenter for mer informasjon om brukeradministrasjon i WordPress.